-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي من شرايطي هست كه نماز ظهر را نميتوانم در وقت خود بخوانم و آن را با نماز مغرب و عشاء يكجا ميخوانم آيا چه بايد بكنم؟

در خصوص سئوالي كه بيان فرموديد بايد عرض شود كه انسان تا ميتواند بايد نماز را ادا بخواند حتي مراجع عاليقدر ميفرمايند كه حتي اگر شخصي در حال غرق شدن يا در معركه جنگ است به همان صورت ميتواند نماز بخواند و نبايد نماز را ترك كرد و قضاي آنرا خواند. بنابراين اولاً انسان نميتواند به هر دليلي نماز خود را به تأخير انداخته و قضا نمايد كه اگر چنين كند كار حرامي انجام داده و گناهكار است و ثانياً شما بايد به هر صورتي كه شده نماز خود را قضا ننمائيد هر چند به تأخير خوانده شود (البته به نماز اول وقت سفارش بسيار زيادي شده و فضيلت آن هم بيشتر است)

ثالثاً اگر هم شرائط شما مانند كسي است كه به هيچ وجه نميتواند رو به قبله و با اركانش نماز بخواند، باز هم نماز ساقط نميشود و مانند همان سرباز در معركه جنگ، به هر صورتي كه ميشود بايد خوانده شود.

و در آخر به اين نكته مهم اشاره ميكنيم كه در روايات از نماز به ستون دين تعبير شده و فرمودهاند اگر نماز قبول شود بقيه اعمال نيز قبول خواهد شد ولي اگر قبول نشود بقيه اعمال نيز قبول نشده و ردّ ميشود و خيلي اشخاص بودند كه به خاطر همين اهميّت به نماز و تداوم بر آن، خداوند متعال كارها و مشكلات ديگر آنها را نيز به نحوي درست كرده است چه مشكلات مادي و چه معنوي و به يقين ميتوان گفت كه بهترين اثر نماز، رابطه و مراوده با معشوق حقيقي است كه همان خداوند متعال است و بايد دانست كليد تمام خوبيها در همين رابطه با محبوب است و اين همان گمنامي عارفان و عاشقان و دلسوختگان در طول تاريخ بوده است.

جز توما را هواي ديگر نيست جز تمناي دوست درسر نيست

آيت ا... العظمي گلپايگاني( نظر مباركشان اين بودكه اگر عالماً و عمداً نماز را قضا كنيد بنابر احتياط يكسال بايد روزه بگيريد يعني 365 روز، بنابراين مواظب باشيد نماز فوت نشود.

و اگر انسان مجبور شود روشن است كه اشكالي ندارد ولي اضطرار كه برطرف شد بايد به وقت بخواند.



















مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.